Reklamácie a vrátenie tovaru
Reklamačný poriadok
(zodpovednosť za
vady, záruka, reklamácie)
1.1. Ak ide o vadu tovaru, ktorú možno odstrániť, má
kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je
povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
1.2. Kupujúci môže namiesto
odstránenia vady požadovať výmenu tovaru, alebo ak sa vada týka len súčasti
tovaru, výmenu súčasti, ak tým Predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady
vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.
1.3. Predávajúci môže vždy
namiesto odstránenia vady vymeniť vadný tovar za tovar bez vady, ak to kupujúcemu
nespôsobí závažné ťažkosti.
1.4. Ak ide o vadu tovaru, ktorú
nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa tovaru mohol riadne užívať ako vec
bez vady, má kupujúci právo na výmenu tovaru alebo má právo od kúpnej zmluvy
odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné
vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo
pre väčší počet vád tovar riadne užívať.
1.5. Ak ide o iné neodstrániteľné
vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny tovaru.
1.6. Predávajúci poučil
kupujúceho o jeho právach, ktoré mu vyplývajú z ust. § 622 Občianskeho
zákonníka (bod 1.1. až 1.3. týchto reklamačných podmienok) a právach, ktoré mu
vyplývajú z ust. §623 Občianskeho zákonníka (bod 1.4. až 1.5. týchto reklamačných
podmienok) tak, že umiestnil tieto reklamačné podmienky na príslušnej
podstránke elektronického obchodu Predávajúceho a kupujúci mal možnosť si ich
prečítať v čase pred odoslaním objednávky.
1.7. Predávajúci zodpovedá za
vady tovaru v zmysle platných predpisov SR a kupujúci je povinný reklamáciu
uplatniť u Predávajúceho alebo u určenej osoby. Informácie o určených osobách a
servisných miestach pre záručný a pozáručný servis sú uvedené v záručnom liste alebo
ich poskytne Predávajúci kupujúcemu na požiadanie telefonicky alebo prostredníctvom
e-mailu.
1.8. Na vybavovanie reklamácií sa
vzťahuje tento platný reklamačný poriadok Predávajúceho, ktorý je aj súčasťou
všeobecných obchodných podmienok. Kupujúci bol riadne oboznámený s reklamačným
poriadkom a informovaný o podmienkach a spôsobe reklamácie tovaru vrátane
údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv v
súlade s ust. § 18 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z . z. o ochrane spotrebiteľa a o
zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení
neskorších predpisov (ďalej len "Zákon") v čase pred uzavretím kúpnej
zmluvy tak, že umiestnil tieto reklamačné podmienky aj všeobecné obchodné
podmienky na príslušnej podstránke elektronického obchodu Predávajúceho a
kupujúci mal možnosť si v čase pred odoslaním objednávky prečítať ich.
1.9. Reklamačný poriadok sa vzťahuje na tovar zakúpený kupujúcim od Predávajúceho vo forme elektronického obchodu na internetovej stránke elektronického obchodu Predávajúceho.
1.10. Kupujúci má právo uplatniť
si u Predávajúceho zodpovednosť za vadu tovaru týkajúcu sa len tovaru, ktorý
vykazuje vady, za ktoré zodpovedá výrobca, dodávateľ alebo Predávajúci,
vzťahuje sa naň záruka a bol zakúpený u Predávajúceho.
1.11. Ak tovar vykazuje vady,
kupujúci má právo uplatniť reklamáciu v prevádzkarni Predávajúceho v súlade s
ust. § 18 ods. 2 Zákona tak, že doručí tovar do prevádzkarne Predávajúceho a
doručí Predávajúcemu prejav vôle kupujúceho uplatniť si svoje právo podľa bodov
1.1. až 1.5. týchto reklamačných podmienok (ďalej len „Oznámenie o uplatnení
reklamácie“) napr. vo forme vyplneného formulára na uplatnenie reklamácie –
Reklamačný formulár (reklamačný formulár nájdete na našej stránke a v sekcii Môj účet/ súbory na stiahnutie).
Predávajúci odporúča tovar pri jeho zasielaní na reklamáciu poistiť. Zásielky
na dobierku Predávajúci nepreberá. Kupujúci je povinný v Oznámení o uplatnení
reklamácie pravdivo uviesť všetky požadované informácie, najmä presne označiť
druh a rozsah vady tovaru; kupujúci zároveň uvedie, ktoré zo svojich práv
vyplývajúcich z ust. § 622 a 623 Občianskeho zákonníka uplatňuje. Kupujúci má
právo uplatniť reklamáciu aj u osoby oprávnenej výrobcom tovaru na vykonávanie
záručných opráv (ďalej len „určená osoba“). Zoznam určených osôb je uvedený v
záručnom liste alebo ho kupujúcemu zašle na jeho žiadosť Predávajúci.
1.12. Reklamačné konanie týkajúce
sa tovaru, ktorý sa dá doručiť Predávajúcemu začína dňom, kedy sú splnené
kumulatívne všetky nasledujúce podmienky:
a) doručenie Oznámenia o
uplatnení reklamácie Predávajúcemu,
b) doručenie reklamovaného tovaru
od kupujúceho Predávajúcemu alebo určenej osobe.
1.13. Predávajúci alebo určená
osoba vydá kupujúcemu potvrdenie o uplatnení reklamácie tovaru vo vhodnej forme
zvolenej Predávajúcim, napr. vo forme mailu alebo v písomnej podobe, v ktorom
je povinný presne označiť reklamované vady tovaru a ešte raz poučí spotrebiteľa
o jeho právach, ktoré mu vyplývajú z bodu 1.1. až 1.3. reklamačných podmienok
(ust. § 622 Občianskeho zákonníka) a právach, ktoré mu vyplývajú z bodu 1.4. až
1.5. týchto reklamačných podmienok (ust. § 623 Občianskeho zákonníka). Ak je
reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie,
Predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť kupujúcemu
ihneď; ak nie je možné potvrdenie doručiť ihneď, musí sa doručiť bez zbytočného
odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o
uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak kupujúci má možnosť preukázať
uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
1.14. Kupujúci je oprávnený
rozhodnúť sa, ktoré zo svojich práv v zmysle ust. § 622 a ust. § 623
Občianskeho zákonníka uplatňuje a zároveň je povinný bezodkladne informáciu o
svojom rozhodnutí doručiť Predávajúcemu. Na základe rozhodnutia kupujúceho,
ktoré zo svojich práv v zmysle ust. § 622 a ust. § 623 Občianskeho zákonníka
uplatňuje je Predávajúci alebo určená osoba povinná určiť spôsob vybavenia
reklamácie podľa ust. § 2 písm. m) Zákona ihneď, v zložitejších prípadoch do 3
dní od začiatku reklamačného konania, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa
vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu tovaru najneskôr do 30 dní odo dňa
začiatku reklamačného konania. Po určení spôsobu vybavenia reklamácie
Predávajúci alebo určená osoba reklamáciu vybaví ihneď, v odôvodnených
prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie však nesmie
trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po márnom uplynutí
lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má
právo na výmenu tovaru za nový tovar.
1.15. Ak kupujúci reklamáciu
tovaru uplatnil počas prvých 12 mesiacov od uzavretia kúpnej zmluvy, môže
Predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe vyjadrenia znalca
alebo stanoviska vydaného autorizovanou, notifikovanou alebo akreditovanou
osobou alebo stanoviska určenej osoby (ďalej len “odborné posúdenie tovaru“).
Bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemôže Predávajúci od kupujúceho
vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie tovaru ani iné náklady súvisiace
s odborným posúdením tovaru.
1.16. Ak kupujúci reklamáciu
výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od uzavretia kúpnej zmluvy a Predávajúci ju
zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení
reklamácie uviesť, komu môže kupujúci zaslať tovar na odborné posúdenie. Ak
kupujúci tovar zašle na odborné posúdenie určenej osobe uvedenej v doklade o
vybavení reklamácie, náklady odborného posúdenia tovaru, ako aj všetky ostatné
s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša Predávajúci bez ohľadu na
výsledok odborného posúdenia. Ak kupujúci odborným posúdením preukáže
zodpovednosť Predávajúceho za reklamovanú vadu tovaru, môže reklamáciu uplatniť
znova; počas vykonávania odborného posúdenia tovaru záručná doba neplynie.
Predávajúci je povinný kupujúcemu uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenej
reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie tovaru, ako aj všetky
s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Znova uplatnenú reklamáciu nemožno
zamietnuť.
1.17. Predávajúci si vyhradzuje
právo nahradiť vadný tovar za iný tovar bez vady s rovnakými alebo lepšími
technickými parametrami, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
1.18. Predávajúci nezodpovedá za
vady tovaru:
a) ak ide o zjavnú vadu, ktorú
kupujúci mohol zistiť kontrolou zásielky pri doručení tovaru a ktorú neoznámil
zástupcovi Predávajúcemu v súlade s bodom 5.8. všeobecných obchodných
podmienok,
b) ak kupujúci neuplatnil svoje
právo, týkajúce sa zodpovednosti Predávajúceho za vadu tovaru do konca záručnej
doby tovaru,
c) ak je vadou tovaru mechanické
poškodenie tovaru spôsobené kupujúcim,
d) ak vada tovaru vznikla
používaním tovaru v podmienkach, ktoré nezodpovedajú svojou intenzitou, vlhkosťou,
chemickými a mechanickými vplyvmi prirodzenému prostrediu tovaru,
e) ak vada tovaru vznikla
neodborným zaobchádzaním, obsluhou, alebo zanedbaním starostlivosti o tovar,
f) ak vada tovaru vznikla
poškodením tovaru nadmerným zaťažovaním, alebo používaním v rozpore s
podmienkami uvedenými v dokumentácii alebo všeobecnými zásadami obvyklého
používania tovaru (závady spôsobené použitím tovaru v rozpore s návodom na
obsluhu alebo zásadami správneho používania),
g) ak vada tovaru vznikla
poškodením tovaru neodvrátiteľnými a/alebo nepredvídateľnými udalosťami,
h) ak vada tovaru vznikla
poškodením tovaru náhodnou skazou a náhodným zhoršením,
i) ak vada tovaru vznikla
neodborným zásahom, poškodením vodou, ohňom, statickou či atmosférickou
elektrinou alebo iným zásahom vyššej moci.
j) ak vada tovaru vznikla zásahom
do tovaru k tomu neoprávnenej osoby.
1.19. Predávajúci je povinný
vybaviť reklamáciu a ukončiť reklamačné konanie jedným z nasledujúcich
spôsobov:
a) odovzdaním opraveného tovaru,
b) výmenou tovaru,
c) vrátením kúpnej ceny tovaru,
d) vyplatením primeranej zľavy z
ceny tovaru,
e) písomnou výzvou na prevzatie
Predávajúcim určeného plnenia,
f) odôvodneným zamietnutím
reklamácie tovaru.
1.20. Predávajúci je povinný o
spôsobe určenia vybavenia reklamácie a o vybavení reklamácie kupujúcemu vydať
písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie osobne,
prostredníctvom poskytovateľa kuriérskej služby. O výsledku vybavenia
reklamácie bude Predávajúci informovať kupujúceho bezprostredne po ukončení reklamačného
konania v reklamačnom protokole, ktorý mu bude doručený spolu s tovarom.
1.21. Záručná doba je 24 mesiacov
odo dňa doručenia tovaru, pokiaľ nie je pre konkrétne prípady stanovená záručná
doba iná.
1.22. Záručná doba sa predlžuje o
dobu, po ktorú kupujúci nemohol používať tovar z dôvodu záručnej opravy tovaru.
1.23. V prípade výmeny tovaru za
nový dostane kupujúci doklad, na ktorom bude uvedená informácia o výmene
tovaru, a prípadné ďalšie reklamácie sa uplatňujú na základe kúpnej zmluvy a
tohto reklamačného dokladu. V prípade výmeny tovaru za nový začne plynúť
záručná doba znovu od prevzatia nového tovaru, ale iba na nový tovar.
1.24. Pokiaľ sa jedná o vadu,
ktorú nemožno odstrániť, alebo o jednu viac krát opakovanú odstrániteľnú vadu,
alebo o väčší počet rôznych odstrániteľných vád, ktoré bránia tomu, aby mohol
byť tovar riadne užívaný ako bez vady a kupujúci bezodkladne neurčí podľa bodu 1.15.
týchto reklamačných podmienok, aký spôsobom má byť reklamácia vybavená,
Predávajúci reklamáciu vybaví výmenou tovaru za iný funkčný tovar rovnakých
alebo lepších technických parametrov.
1.25. Vybavenie reklamácie sa
vzťahuje len na vady uvedené v Oznámení o uplatnení reklamácie a v potvrdení o
uplatnení reklamácie tovaru podľa bodu 1.14. týchto reklamačných podmienok.
1.26. Pre účely reklamácie sa za
viac krát opakovanú odstrániteľnú vadu považuje výskyt jednej odstrániteľnej
vady viac ako dva krát.
1.27. Pre účely reklamácie sa za
väčší počet rôznych odstrániteľných vád považuje výskyt viac ako troch rôznych
odstrániteľných vád súčasne.
1.28. Oprávnenie kupujúceho na
uplatnenie reklamácie vady tovaru je po tom, ako využil svoje právo a požiadal
Predávajúceho o odstránenie vady tovaru podľa bodu 1.1. týchto reklamačných podmienok
skonzumované a bez ohľadu na výsledok reklamácie už opätovne nie je oprávnený
pre tú istú jedinečnú vadu (nie vadu rovnakého druhu) uplatňovať reklamáciu
opakovane.
1.29 Alternatívne riešenie sporu
Ak predávajúci na žiadosť
zákazníka podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť
neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania zákazníkom, zákazník má
právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia §
12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke http://www.mhsr.sk/); zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti, pričom možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
Príloha č.1
Príloha: Odstupenie od zmluvy uzavretej na dialku
Príloha č.2
Príloha: Reklamačný formulár